Reklama
Reklama

archiwumGdy mija zima, wiele osób może dotknąć syndrom zmęczenia wiosennego, potocznie nazywanego przesileniem wiosennym. Objawy, które mogą sugerować, że dotknął nas ten problem to między innymi osłabienie, senność, częste bóle głowy i mięśni, rozdrażnienie, wypadanie włosów. Jego przyczyn związane są z uboższą w witaminy i minerały dietą w zimie, mniejszym dostępem do światła dziennego, jego niższym natężeniem i temperaturami powietrza sprzyjającymi spędzaniu czasu w domu. Gdy pojawia się wiosna organizm człowieka potrzebuje czasu by przestawić się na inny tryb funkcjonowania.

Mimo, że pierwsze promienie słońca i coraz cieplejsze dni zachęcają do zwiększenia aktywności i działania, warto zastanowić się, co można zrobić by naładować akumulatory, tak by w pełni cieszyć się wiosenną aurą. Czy konieczny jest dłuższy urlop, aby zregenerować siły, czy może wystarczy weekendowy odpoczynek? Z pewnością weekend nie zapewni takiej regeneracji i odpoczynku jak dłuższy urlop, który w optymalnej wersji powinien trwać 3 tygodnie, ale z pewnością może przynieść pozytywne dla nas rezultaty, zwłaszcza gdy zadbamy o parę niezbędnych elementów.

Zmiana środowiska

Zmiana środowiska pracy na środowisko wypoczynku, które niekoniecznie musi się wiązać z wyjazdem poza miejsce zamieszkania, ale przede wszystkim powinno być związane z odcięciem się na czas wypoczynku od bodźców zawodowych. Wyłącz służbowy telefon, nie odbieraj maili i … nie myśl o pracy, a zamiast tego zajmij głowę czymś przyjemnym.

Reset fizyczny

Pozwól sobie pospać dłużej lub poleniuchować z książką w łóżku, niech twoje ciało odpocznie od ciągłego napięcia, które towarzyszy na co dzień. Spraw by posiłki które zjesz w weekend były “małym świętem”, ugotuj coś co lubisz, co sprawi przyjemność twoim kubkom smakowym. Zadbaj o wysiłek fizyczny – długi spacer po parku lub lesie, wycieczka rowerowa, wyprawa na basem – sprawdź, jaki rodzaj aktywności sprawi ci najwięcej radości.

Co za dużo to niezdrowo

Jeśli naprawdę chcesz odpocząć nie planuj zbyt dużo atrakcji w weekend. Wypełniony po brzegi grafik sprawi, że będziemy bardziej zmęczeni niż przed weekendem i jednocześnie może nas dopaść poczucie winy, że nie udało nam się odpocząć.

Odpowiednie nastawienie

“Muszę” a “mogę” buduje dużą różnicę w naszym nastawieniu i motywacji do działania. “Muszę odpocząć” nie brzmi już tak dobrze jak “mogę odpocząć”. Odpoczywać na siłę się nie da, więc zanim wydamy sami sobie polecenie odpoczynku, warto się sobie zadać pytanie – co jest mi potrzebne aby odpocząć, czy wyjazd i mega aktywny weekend to rzeczywiście jest to, czy może wystarczy spacer i słodkie “nic nie robienie”?

Przygotowanie

Niezależnie od wybranej opcji spędzenia długiego weekendu warto się do niego przygotować wcześniej, nie zostawiać istotnych kwestii jak zakupy, pakowanie czy rezerwacja pokoju w hotelu na ostatnią chwilę, bo nerwy na rozpoczęcie weekendu skutecznie mogą zniweczyć wymarzony odpoczynek.

Maj zbliża się coraz większymi krokami, a wraz z nim tak lubiane przez wszystkich “długie” weekendy, podczas których możemy skorzystać z wydłużonego weekendowego odpoczynku. Dlatego już teraz warto zabrać się za planowanie majowego odpoczynku, aby był udany na 100%!

Ewa Godlewska, psycholog

Ewa Godlewska-psycholog

 

Reklama
Reklama