Seniorze „Nie daj się oszukać!”

Pomimo wielu apeli i działań prewencyjnych policjantów, na terenie dolnego śląska wciąż zdarzają się oszustwa seniorów na tzw. wnuczka. Z bieżącej analizy tych zdarzeń wynika jednak, że przeważająca ich liczba to próby nieskuteczne. Starsze osoby coraz częściej potrafią zareagować w przypadku takiej sytuacji – nie wdają się w rozmowy z oszustami, odkładają słuchawkę telefonu i dzwonią do rodziny lub na Policję. Jest to skutek rosnącej świadomości seniorów i prowadzonych kampanii informacyjnych w środkach masowego przekazu, a także w spotkaniach bezpośrednich. Starsze osoby są coraz bardziej czujne.

Oszuści, którzy wyłudzają pieniądze od osób starszych zmieniają cały czas metody swojego działania. Podszywają się pod krewnych, pracowników różnego rodzaju instytucji, czy też funkcjonariuszy. Wykorzystują chęć udzielenia pomocy przez osoby starsze, w tym pomocy finansowej, krewnym „będącym w potrzebie”. Dlatego tak ważna jest ogólnie mówiąc zasada ograniczonego zaufania. Nigdy nie przekazujmy pieniędzy osobom, których nie znamy.

Dla wywarcia większego wrażenia oszuści coraz częściej ostatnio podszywają się też za urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne na „wykupienie z problemów” członka ich rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy.

Przedstawiają zmyśloną historię i proszą o pieniądze np. na opłatę kosztów leczenia szpitalnego lub na okazyjny zakup samochodu czy mieszkania. Zwykle proszą, aby o tej rozmowie nikogo nie powiadamiać, gdyż wstydzą się, że muszą pożyczyć pieniądze. Zawsze po ich odbiór wysyłają wspólnika, który w umówionym miejscu i czasie odbiera gotówkę. Gdy starsza osoba godzi się na udzielenie pożyczki tłumaczą, że nie mogą osobiście odebrać pieniędzy i zrobi to za nich ktoś zaufany. Cierpliwie czekają, jeśli gotówka ma być pobrana z banku. Okradziona osoba orientuje się, że padła ofiarą oszustów dopiero wówczas, gdy nawiązuje kontakt np. z prawdziwym krewnym.

Pamiętajmy jednak, że sprawcy mogą przybierać różne „legendy” aby nas oszukać. Mogę udawać biedną osobę prosząc np. o szklankę wody, mogą prosić o skorzystanie z telefonu, czy skorzystanie z toalety. W czasie kiedy my zajmujemy się „osobą potrzebującą pomocy”, inna osoba działająca z nią w porozumieniu może niepostrzeżenie przeszukiwać nasze mieszkanie w poszukiwaniu cennych przedmiotów. Dlatego tak ważne jest zachowanie czujności i ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. Sprawcy najczęściej wykorzystują naszą chęć pomocy.

Oprócz działań prowadzonych przez Policję związanych z profilaktyką, a także zatrzymywaniem oszustów, ważną rolę odgrywają rodzina i przyjaciele seniorów, którzy mają bezpośredni kontakt z osobami starszymi, narażonymi na tego typu przestępstwa. Rozmawiajmy z naszymi babciami i dziadkami. Ostrzegajmy ich przed oszustami. Udzielajmy im wsparcia w sytuacji zaistnienia takiego zdarzenia. Prośmy ich o kontakt z nami, gdy otrzymają telefon z prośbą o przekazanie pieniędzy.

Bądźmy ostrożni i nie ufajmy obcym!

Aby zapobiec oszustwu radzimy:

  • bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania, szczególnie w sytuacjach wymagających naszej pomocy,
  • informować Policję o każdej próbie oszustwa,
  • konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,
  • nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,
  • prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza, czy pracownika instytucji – do czego ma obowiązek– Podane dane radzimy zapisać, aby następnie potwierdzić, czy dana osoba to faktycznie funkcjonariusz, czy urzędnik,
  • nie wpuszczajmy do mieszkania obcych osób, ani nie zostawiajmy otwartych drzwi przed obcymi, którzy proszą nas o pomoc.

Lepiej wyglądać na człowieka podejrzliwego niż stracić dorobek życia. Pamiętajmy także, aby nie udzielać przez telefon żadnych informacji dotyczących danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich. Nie opowiadajmy nieznajomym o swoich planach życiowych, czy o członkach rodziny.

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy. Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!

st. sierż. Marzena Pawlik

KPP w Wołowie