90-latka straciła ponad 80 tys. zł

Bądźmy ostrożni i nie ufajmy obcym!

Do 90-letniej kobiety zadzwonił telefon. Mężczyzna po drugiej stronie słuchawki podawał się za jej wnuczka. Dzięki podstępowi wyłudził od “babci”ponad 80 tys. zł. Jak działają oszuści? Co zrobić żeby nie paść ich ofiarą?

W całej Polsce dochodzi do różnego rodzaju oszustw. W naszym powiecie często działają tzw. metodą “na wnuczka”. Mimo wielu akcji informacyjnych w prasie, radiu i w telewizji, jedna z mieszkanek naszego powiatu dała się nabrać na telefon od oszusta.

– Szybko nakreślił starszej kobiecie zmyśloną sytuację. Poinformował, że jej córka potrąciła dziecko, obecnie oboje przebywają w jednostce policji, a żeby córka uniknęła kary, musi wpłacić 50 tysięcy złotych lub więcej, jeżeli posiada. Poinformował też, że po pieniądze przyjdzie adwokat – mówi sierż. szt. Marzena Pawlik z KPP w Wołowie.

Kobieta przekazała mężczyźnie kwotę ponad 80 tysięcy złotych.

Nie Tylko “na wnuczka”

– Niestety, oszuści, którzy wyłudzają pieniądze od osób starszych zmieniają cały czas metody działania. Podszywają się pod krewnych, pracowników różnego rodzaju instytucji czy też funkcjonariuszy. Wykorzystują chęć udzielenia pomocy przez osoby starsze, w tym pomocy finansowej, krewnym będącym w potrzebie – tłumaczy sierż. szt. Marzena Pawlik.

Policjanci radzą więc, aby przede wszystkim wprowadzić do swojego życia zasadę ograniczonego zaufania, nawet wobec krewnych czy przyjaciół.

– Pamiętajmy, że weryfikując podaną nam przez oszusta historię nic nie tracimy, a możemy wiele zyskać – dodaje sierż. szt. Marzena Pawlik. – W przypadku wątpliwości nie bójmy się wykonać telefonu do najbliższej osoby czy na numer alarmowy. Rozmawiajmy też z naszymi babciami i dziadkami. Ostrzegajmy ich przed oszustami. Udzielajmy im wsparcia w sytuacji zaistnienia takiego zdarzenia. Prośmy ich o kontakt z nami, gdy otrzymają telefon z prośbą o przekazanie pieniędzy.

 

Policjanci radzą, co zrobić aby zapobiec oszustwu:

– Bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania, szczególnie w sytuacjach wymagających naszej pomocy.

– Informować policję o każdej próbie oszustwa.

– Konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy

– Nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,

– Prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza czy pracownika instytucji – do czego ma on obowiązek. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie potwierdzić, czy dana osoba to faktycznie funkcjonariusz, czy urzędnik.

– Nie wpuszczajmy do mieszkania obcych osób, ani nie zostawiajmy otwartych drzwi przed obcymi, którzy proszą nas o pomoc.

– Pamiętajmy także, aby nie udzielać przez telefon żadnych informacji dotyczących danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich.

– Nie opowiadajmy nieznajomym o swoich planach życiowych, czy o członkach rodziny.

 

WAŻNE! 

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112.

Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.

Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!