Reklama

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2015 r. odnotowano na numer 112 łącznie ponad 21 mln wszystkich zgłoszeń, czyli średnio ok. 1 mln 800 tys. miesięcznie w skali całego kraju. MSWiA i służby  ratunkowe apelują i przypominają, że numer 112 służy do ratowania zdrowia i
życia. Operatorzy numeru 112 sygnalizują, że wciąż jest wiele połączeń  bezpodstawnych. Pamiętajmy, gdy zagrożone jest życie człowieka, liczy się każda sekunda! Nie marnujmy jej na żarty i fałszywe zgłoszenia.

Ważne! – numer 112 ratuje zdrowie i życie

W 2015 r. w centrach powiadamiania ratunkowego zarejestrowano łącznie nieco  ponad 21 mln zgłoszeń przychodzących. Z tego niestety 45% stanowiły zgłoszenia fałszywe, złośliwe lub niezasadne. Natomiast w przypadku 37% dzwoniący anulował połączenie przed przyjęciem zgłoszenia przez operatora, czyli w ciągu kilku pierwszych sekund.

Operatorzy numerów alarmowych

W całym kraju zatrudnionych jest ponad 1 tys. operatorów numerów alarmowych. Na jednego operatora numerów alarmowych przypadały w ubiegłym roku średnio ok. 1 tys. 400 zgłoszeń miesięcznie.

 System powiadamiania ratunkowego w Polsce
W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu jest największym centrum w Polsce. Zatrudnia 121 operatorów numerów alarmowych i obsługuje największy teren – całe województwo mazowieckie, z wyłączeniem terenu m.st. Warszawy.

W 2015 r. średni czas obsługi zgłoszeń wynosił 73 sekundy.

W przyszłości planowana jest obsługa przez CPR zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe 997, 998 i 999. W praktyce nie będzie to oznaczało wyłączenia tych numerów, a jedynie ich przekierowanie do centrów powiadamiania ratunkowego.

 Jak korzystać z numeru alarmowego 112?

Rozmawiając z operatorem pamiętaj:
*         Po wykonaniu bezpłatnego połączenia na numer alarmowy 112 cierpliwie
czekaj na połączenie z operatorem;
*     Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz  zgłosić. Odpowiadaj na pytania operatora;
*     Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator, podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności;
*     Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych.

image001 (1)

Reklama
Reklama
?