Nie bój się autyzmu. On nie zaraża

 Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych z Wołowa włączył się w obchody Światowego Tygodnia Świadomości Autyzmu. Akcja miała zwrócić uwagę na dyskryminację, nadużycia i izolację ludzi dotkniętych tą chorobą i ich rodzin.

-Chcemy pokazać, że osoby dotknięte tym zaburzeniem potrafią czerpać radość z życia. Pragniemy też oddać należny szacunek ich rodzicom i opiekunom. To aniołowie cierpliwości i profesjonalizmu – dodają organizatorzy.

Warto dodać, że według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych, w ostatnich 20 latach występowanie autyzmu zwiększyło się aż dziesięciokrotnie.

Szkoła w akcji

Budynek szkoły został udekorowany i podświetlony na niebiesko, powieszono baner z hasłem “Zaświećmy się na niebiesko dla autyzmu”, aby mogli go przeczytać mieszkańcy. 3 kwietnia uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły “zaświecili się na niebiesko” ubierając się w tym kolorze.

–  Jesteśmy szkołą, w której uczą się dzieci autystyczne, dlatego problem tej choroby nie jest nam obcy. Chcieliśmy by nasze działania pogłębiły wrażliwość mieszkańców na problemy osób z zaburzeniami autystycznymi- mówi pani Patrycja, organizatorka.

Nauczyciele wraz z uczniami udekorowali klasy oraz korytarze szkolne w kolorze niebieskim. Na ścianie zawisła gazetka tematyczna. Każda z klas przygotowała żarówki z masy solnej, symbolem akcji. Wszyscy zrobili na niej odbitki, w ten sposób przypieczętowali swoje poparcie dla akcji oraz solidarność z autystami i ich rodzinami. Starsi uczniowie przygotowali gazetkę ścienną pokazując znane osoby, które dotknął autyzm czy też zespół Aspergera, który jest również zaburzeniem rozwojowym ze spektrum autyzmu.

W konkursie plastycznym pt. ” Więc choć pomaluj mój świat na… niebiesko” uczniowie różnymi technikami stworzyli pace we wszystkich odcieniach koloru niebieskiego. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i upominki.

Podczas akcji przeprowadzono szkolenie pt. “WEJDŹ W MÓJ ŚWIAT” – Zrozumieć niepełnosprawność dziecka – skuteczniej wspomagać jego rozwój dla rodziców uczniów szkoły.

– Omawiano na nim różnego typu niepełnosprawności w szczególności niepełnosprawności sensomotorycznej. Uczestnicy wzięli udział w symulowanych sytuacjach, wcielając się w rolę dziecka niepełnosprawnego, przez co doświadczyli z jakimi problemami borykają się ich dzieci – mówi prowadząca warsztaty pani Magdalena Paszek, z wykształcenia fizjoterapeuta, oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej.

Podsumowaniem święta było wyjście wszystkich przed budynek szkolny z transparentami z hasłami “Nie zarażę Cię autyzmem, ale mogę optymizmem”, “Zrozumienie dla autyzmu nie wymaga altruizmu”. Wypuszczono niebieskie balony z ładunkiem pozytywnej energii do samego nieba przy zaśpiewanej przez uczniów piosence pt. “Piosenka autentyczna”.

Serdecznie dziękujemy dyrekcji szkoły, wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom za aktywny udział w tegorocznych obchodach, za duże zaangażowanie i wspaniałą zabawę.

*******************************

2 kwietnia został uznany przez państwa członkowskie ONZ jako Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Charakterystycznym motywem obchodów jest kolor niebieski i podświetlanie budynków na niebiesko. 750 miast w 90 krajach, na 7 kontynentach włączyło się w globalną akcję „Na niebiesko dla autyzmu”, zmieniając iluminację swoich najbardziej charakterystycznych budowli na kolor niebieski. Wszystko w geście solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem.
***
Autyzm dziecięcy – zaburzenie rozwojowe, które zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa całe życie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu to obecnie to najczęściej występujące całościowe zaburzenia neurorozwojowe. W Polsce wykrywane są u 1 dziecka na 300; w Wielkiej Brytanii i USA u 1 na 100. ONZ oficjalnie uznał zaburzenia ze spektrum autyzmu za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy czy AIDS. Terapia i edukacja tych dzieci przestała być problemem marginalnym, a stała się problemem społecznym, dotyczącym bardzo wielu rodzin i większości placówek oświatowych.
Przyczyny tego zaburzenia nie są jeszcze dostatecznie znane. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m. in. czynniki genetyczne, infekcje, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu.

Organizatorzy – nauczycielki p. Magdalena Paszek , p. Patrycja Dylewicz – Juścińska