Zgłoś urodzenie dziecka za pośrednictwem internetu [WIDEO]

Jeśli urodzi ci się dziecko, trzeba je zgłosić do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego (USC). Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Sprawdź, jak zgłosić urodzenie dziecka – przez internet.

Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.  Aby przyjąć twoje zgłoszenie, urząd musi otrzymać kartę urodzenia dziecka. Do urzędu przekazuje ją upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – na przykład lekarz, położna.

Matka lub ojciec dziecka, którzy mają pełną zdolność do czynności prawnych.

Można zgłosić wyłącznie dziecko urodzone w Polsce.

Ojciec dziecka powinien wcześniej złożyć oświadczenie o uznaniu ojcostwa, jeśli nie jest mężem matki dziecka. Tylko wtedy kierownik USC może przyjąć zgłoszenie urodzenia od ojca dziecka i wpisać jego dane do aktu urodzenia dziecka.

Takie oświadczenie ojciec dziecka może złożyć przed:

  • kierownikiem dowolnego urzędu stanu cywilnego,
  • konsulem Rzeczypospolitej Polskiej,
  • sądem.

Aby oświadczenie było ważne, matka dziecka powinna je potwierdzić w ciągu 3 miesięcy, licząc od daty złożenia przez ojca oświadczenia.

Co musisz przygotować

Jedną z poniższych rzeczy:

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy,
  • podpis kwalifikowany,
  • e-dowód.
  1. Kliknij przycisk Zgłoś urodzenie dziecka.
  2. System przekieruje cię na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
  3. Wypełnij zgłoszenie. W kroku 3. wpisz imię lub imiona dziecka – przeczytaj wskazówki w sekcji Imię dla dziecka.
  4. Po wypełnieniu zgłoszenia system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl, gdzie sprawdzisz i podpiszesz zgłoszenie elektronicznie.
  5. Możesz podpisać zgłoszenie za pomocą:
    • profilu zaufanego,
    • dowodu z warstwą elektroniczną (e-dowodu),
    • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
  6. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
  7. Czekaj na odpowiedź urzędu. Szczegóły znajdziesz w sekcjach Proces rejestracji urodzenia dziecka oraz Ile będziesz czekać.

Jeśli w twoim zgłoszeniu urzędnik stwierdzi braki lub błędy, dostaniesz wiadomość na skrzynkę ePUAP. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszysz załatwienie sprawy.

Jak ustawisz powiadomienia e-mailowe o nowych wiadomościach na skrzynce ePUAP:

  1. Zaloguj się na swoje konto na ePUAP.
  2. Wejdź w Moja skrzynka (prawy górny róg ekranu).
  3. W pasku po lewej stronie wybierz Operacje
  4. Wybierz Ustawienia.
  5. Zaznacz zawsze jako opcję otrzymywania powiadomień.
  6. Zapisz zmiany.

Teraz o każdej wiadomości z urzędu dostaniesz informację na bieżąco na swój e-mail.