Kiedy emocje biorą górę nad zakupami

Kupiłam przez internet buty. Dzień przed dostawą kurierem, otrzymałam smsa, że paczka jest do odbioru w paczkomacie i mam za nią zapłacić kartą. Już chciałam to zrobić, ale nie miałam aplikacji do paczkomatu. Jak oszuści wiedzieli, że czekam na przesyłkę? – opowiada nasza Czytelniczka.

To jedna z historii naszych mieszkańców. Pani Oli udało się. Nie weszła na fałszywy link przez który wprowadziłaby oszustów do swojego banku. Jak mówi, córka zwróciła jej uwagę, że to oszustwo. – Ucieszyłam się, że buty są
już do odbioru i zapomniałam, że zamawiałam je kurierem – opowiada czytelniczka. – Gdybym miała aplikacje do paczkomatu, odruchowo, w emocjach, zapłaciłabym. I nie wiem jakby to się skończyło? Zastanawia się,
skąd oszuści mieli informacje, że czekałam na paczkę? – To tylko wskazuje jak przestępcy mają dostęp do różnych informacji, jak ze sobą być może współpracują przez różne firmy, itp. Nigdy nie płacę z góry, zawsze przy odbiorze, a tu nagle taka niemiła sytuacja. Widać jak są zdesperowani – ocenia pani Ola. Ale podobnych sytuacji, w których możemy być oszukani w internecie, jest więcej. – Jak pokazują zgłoszenia, schemat jest często taki sam. Osoby zakupują towar przez internet, a następnie pomimo uiszczenia opłaty nie otrzymują go. Nie ma znaczenia czy chodzi o odzież, telefon, przedmioty wielkogabarytowe, czy też specjalistyczny sprzęt o znacznej
wartości. Dochodzi nawet do takich sytuacji, że sprawcy podchodząc umiejętnie do klienta są w stanie przekonać go do wpłaty kilkutysięcznej zaliczki za pojazd – mówi sierż. szt. Marzena Pawlik z komendy Powiatowej Policji w Wołowie.

Dlatego też Komenda Powiatowa Policji w Wołowie przypomina o kilku zasadach, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji:
– zawsze korzystaj ze sprawdzonych portali internetowych
– logując się na konto sklepu internetowego unikaj ogólnodostępnych punktów dostępu do internetu,
– sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możesz zadzwonić,
– sprawdzaj opinie o sprzedawcy i sklepie, w którym masz zamiar kupować, – otrzymując ofertę e-mailem nie korzystaj z linków. Na stronę sklepu wejdź wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniesz w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
– zamawiając sprzęt zapytaj, czy sprzedawca dołącza oryginalne
oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
– kupując telefon komórkowy zapytaj o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji,
– staraj się unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza
aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione,
– unikaj zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż
mogą one pochodzić z przestępstwa,
– zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona
stanowić dowód w sprawie,
– płacąc kartą kredytową upewnij się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki),
– nigdy nie udostępniaj swoich haseł

Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją tj.: – datę i numer aukcji, jej przed miot oraz wylicytowaną cenę,
– nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
– sposób kontaktu ze sprzedają cym: jego e-mail, nr telefonu, adres,
– sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

*Materiał powstał w ramach projektu Stowarzyszenia Gazet Lokalnych z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta „Media bliżej ludzi”, finansowanego ze środków Departamentu Stanu USA.