Na Dolnym Śląsku trwają wielomilionowe inwestycje

Mijający rok przyniósł ogromne wyzwania i zmiany w codziennym funkcjonowaniu. Mimo to, nieprzerwanie realizujemy ważne dla Dolnoślązaków inwestycje – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców

Mimo trudności wynikających z pandemii koronawirusa, Samorząd Województwa Dolnośląskiego w pełni wywiązuje się z obietnicy danej mieszkańcom i terminowo realizuje wszystkie ważne oraz oczekiwane przez nich inwestycje. Pomoc otrzymała także służba zdrowia i przedsiębiorcy z regionu. Wszystko po to, aby gospodarka na Dolnym Śląsku była stabilna i dobrze się rozwijała.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego nie zwalnia tempa. Terminowo realizuje wszystkie zapowiedziane, ważne inwestycje, a także rusza z kolejnymi.

– Powoli podsumowujemy rok 2020. Przyniósł on ogromne wyzwania i zmiany w codziennym funkcjonowaniu. Był to z pewnością rok trudny pod wieloma względami. Tym bardziej cieszę się,
że w czasie kryzysu nieprzerwanie realizujemy ważne dla Dolnoślązaków projekty, napędzając przy tym gospodarkę i dając pracę – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego
z Bezpartyjnych Samorządowców.

Stop wykluczeniu komunikacyjnemu

Samorząd województwa sukcesywnie realizuje swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego. Cel tego przedsięwzięcia to udostępnienie mieszkańcom możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Jesienią tabor Kolei Dolnośląskich wzbogacił się o 11 nowoczesnych i ekologicznych pociągów.
Pięć pięcioczłonowych elektrycznych Elfów 2 pojedzie na liniach Aglomeracji Wrocławskiej, a sześć trzyczłonowych, hybrydowych Impulsów II obsłuży rewitalizowaną właśnie trasę Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica. W drugim przypadku, dzięki tej inwestycji ruch kolejowy powróci na linię, niegdyś popularną, a obecnie nieużytkowaną od około 20 lat. Pociągi kosztowały łącznie ponad 310 mln zł. Pieniądze za te zakupy pochodziły z budżetu województwa oraz środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców. W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na kolejnych 20 Elfów 2 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Drugim, oprócz zakupu nowego taboru kolejowego, filarem walki z wykluczeniem komunikacyjnym, jest przejmowanie od PKP S.A. linii kolejowych oraz ich rewitalizacja. Samorząd województwa łącznie wejdzie w posiadanie czterystu kilometrów linii i nieruchomości na 26 trasach na Dolnym Śląsku. Wszystkie niezbędne wnioski zostały już złożone do ich obecnego właściciela. Część procedur zakończona jest już sukcesem, a w pozostałych przypadkach jeszcze ona trwa.

– Chcemy zapewniać mieszkańcom regionu możliwość korzystania z szybkiego i ekologicznego transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Skorzystają na tym także turyści, którzy pociągami będą mogli dojechać do największych atrakcji regionu – mówi Dariusz Stasiak, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z Bezpartyjnych Samorządowców oraz członek Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.

Samorząd województwa realizuje także różne inwestycje drogowe. Budowanych i remontowanych jest wiele ważnych arterii, jak na przykład obwodnice Dzierżoniowa czy Oleśnicy. Wiosną podpisana została umowa na realizację, wyczekiwanego przez mieszkańców, północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Nowy fragment trasy będzie miał prawie 10 km długości. Rozpocznie się za istniejącym już rondem przy wylocie ul. Strachocińskiej we Wrocławiu i zostanie włączony do DK nr 98 między Mirkowem i Długołęką.

Inwestycja zakłada także budowę 4 wiaduktów, 3 mostów, skrzyżowań, rond i dróg dojazdowych. Prace potrwają do grudnia 2022 roku. Wartość projektu to 164,7 mln zł, z czego 131 mln zł stanowią środki unijne. W tym roku ruszyły również prace nad projektem południowej, ostatniej części WOW, który zaczynać się będzie w Bielanach Wrocławskich.

Kolejnym elementem, jaki ma uzupełnić układ transportowy na Dolnym Śląsku i ograniczyć zjawisko wykluczenia komunikacyjnego, będzie Dolnośląska Autostrada Rowerowa. Projekt zakłada stworzenie 500 km bezpiecznych, dobrze oznakowanych i solidnie wykonanych dróg rowerowych. Do przedsięwzięcia przystąpili, oprócz samorządu województwa, lokalni samorządowcy oraz instytucje,
do których należą tereny, przez które przebiegnie planowana trasa.


Szpital powierzchnią zabudowy dorówna obszarowi wrocławskiego Rynku. Lekarze i pacjenci do dyspozycji będą mieli około 100 tys. m2

Służba zdrowia na najwyższym poziomie

Mimo pandemii koronawirusa, samorząd województwa nie zaprzestał realizacji ważnych działań, których cel to rozwój i poprawa opieki zdrowotnej w regionie. Priorytetową w tej kwestii inwestycją, jest budowa Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu. Pod koniec października specjaliści wybrali koncepcję przyszłej placówki. Połączy ona w jedno dotychczasowe Dolnośląskie Centrum Onkologii, Dolnośląskie Centrum Transplantacji Komórkowych i Dolnośląskie Centrum Chorób Płuc.

– W nowej placówce profesjonalną pomoc i dostęp do nowoczesnego sprzętu medycznego uzyska około 32 tys. pacjentów rocznie. Utworzymy tam 24 oddziały szpitalne, gdzie znajdzie się 16 sal operacyjnych i stanie ponad 700 łóżek. Lekarze będą wykonywać ponad 10 tys. operacji i 200 tys. świadczeń ambulatoryjnych rocznie – wylicza Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego z PiS oraz członek Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Rodziny.

Koszt inwestycji to 700 mln zł, z czego 300 mln zł pochodzi z budżetu państwa. W nowej placówce możliwe będzie rozszerzenie zakresu świadczonej pomocy w dziedzinie onkologii i pulmonologii. To bardzo ważny projekt, ponieważ obecnie w skali kraju na nowotwory złośliwe każdego roku zapada około 180 tys. osób. Przewiduje się, że liczba ta będzie stale rosnąć i za 5 lat osiągnie poziom 200 tys. zachorowań rocznie.

Aby ograniczyć liczbę nowotworów i zwiększyć ich wykrywalność w pierwszych fazach rozwoju, kiedy leczenie daje dużo większe szanse na wyzdrowienie, istotna jest profilaktyka. Teraz, dzięki e-usługom dla pacjentów, oferowanym przed Dolnośląskie Centrum Onkologii, stało się to bardzo proste. Bez wychodzenia z domu, poprzez aplikację Mobilne DCO i jej pierwszy element e-screening, możemy sprawdzić, jakie badania przesiewowe należy wykonać w przypadku każdej osoby. Dodatkowo, aplikacja zaproponuje także terminy i placówki z okolicy, które wykonują takie usługi.

Epidemia koronawirusa jeszcze bardziej uwypukliła potrzebę współpracy oraz wspólnych działań onkologów i lekarzy POZ na rzecz pacjenta onkologicznego. Obecnie spadła wykrywalność chorób nowotworowych. Szacujemy, że liczba wydawanych tak zwanych zielonych kart DiLO (Karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego) zmniejszyła się o około 30 procent – mówi dr hab. Adam Maciejczyk, dyrektor DCO we Wrocławiu.

Mobilne DCO w niedługiej przyszłości stanie się szeroką platformą do obsługi potencjalnych i zdiagnozowanych pacjentów onkologicznych. Cały projekt informatyzacji systemu ma kosztować 2,3 mln zł. 85 proc. tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.

Aby zapewnić odpowiednią liczbę łóżek w Zespole Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu dla chorych na koronawirusa, samorząd województwa przekazał ponad 8,2 mln zł na budowę szpitala kontenerowego. Placówka powstała w ekspresowym tempie z modułów medycznych. Wybrano tę technologię, ponieważ gwarantowała ona, że inwestycja zostanie ukończona w krótkim czasie, co było bardzo istotne ze względu na rosnącą liczbę zachorowań na koronawirusa.

Miliard na walkę z pandemią i jej skutkami

Samorząd Województwa Dolnośląskiego od pierwszych dni pandemii zdawał sobie sprawę z faktu, że istotna będzie pomoc pieniężna zarówno dla służby zdrowia na bezpośrednią walkę z koronawirusem, jak i dla przedsiębiorców zmagających się z przestojem gospodarczym. Efektem rozmów na szczeblu międzynarodowym i lokalnym były, uruchomione najszybciej, jak się dało, Dolnośląski Pakiet Wsparcia dla Ochrony Zdrowia i Dolnośląski Pakiet Gospodarczy. Łącznie ze środków unijnych oraz budżetu województwa samorząd przekaże na te cele przeszło miliard złotych.

W ramach pierwszego projektu sfinansowano między innymi pokrycie ujemnego wyniku finansowego marszałkowskich podmiotów medycznych oraz dodatki dla pracowników DPS-ów, zakupiony został także sprzęt niezbędny do walki z pandemią, czyli na przykład karetki, aparaty USG, respiratory, defibrylatory, czy aparaty do oznaczania koronawirusa.

Dolnośląski Pakiet Gospodarczy to bezpośrednie i pośrednie wsparcie finansowe dla mikro małych i średnich przedsiębiorstw, czyli m.in. dofinansowania do wynagrodzeń i części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, pożyczki, prolongaty w spłatach, granty dla branży hotelarskiej i gastronomicznej, uproszczenia w weryfikacji i rozliczaniu wniosków o dofinansowania unijne, a także konsultacje doradców kariery Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Dolnośląskie Centrum Sportu na Polanie Jakuszyckiej – jedyny taki obiekt w Europie

Nieprzerwanie trwa także najważniejsza obecnie na Dolnym Śląsku inwestycja sportowa. Będzie to jeden z najnowocześniejszych w Polsce i w Środkowej Europie ośrodków biathlonu i narciarstwa biegowego.  

– Prace na Polanie Jakuszyckiej idą obecnie zgodnie z planem. Nadal więc planujemy otwarcie obiektu na przełomie września i października 2021, a na pewno obiekt będzie funkcjonował bez zakłóceń od początku sezonu zimowego 2021/2022 – zapewnia Sebastian Kącki, prezes Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki S.A.

Zawodowcy i amatorzy aktywnego wypoczynku będą mogli korzystać z tego obiektu cały rok, bo powstaje tam m.in. boisko piłkarskie, bieżnia lekkoatletyczna, rolkostrada, kryta pływalnia, górka saneczkowa i rowerowa dla dzieci i młodzieży. Koszt inwestycji to 142 mln zł netto.